ŚLUB I WESELE

Jak zaplanować ślub i wesele?

Zapewne wielu z was ma pomysł na to jak powinien wyglądać dzień waszego ślubu. Może potraficie nawet szczegółowo opisać kilka elementów, które chcielibyście w nim zawrzeć. Jednak dla części z was, ilość decyzji, które należy podjąć, opcji do rozważenia czy pomysłów swoich i koncepcji rodziny i przyjaciół, może wydawać się przytłaczająca. Jest tak wiele rzeczy do przygotowania i zadań, które powinniście powierzyć różnym osobom. Co należy zrobić, aby ten dzień był pełen uczuć, magii i osobistych przeżyć?

Podstawowe założenia

Wszystkie działania związane z ślubem i weselem są determinowane przez elementy krytyczne.
Do typowych elementów krytycznych należą:

  • Lista gości: liczba zaproszonych gości, obecność gości spoza miasta lub gości zagranicznych.
  • Możliwości finansowe.
  • Termin

Lista gości

Już na początkowym etapie powinna powstać wstępna lista gości, która posłuży do wszystkich działań związanych z planowanie budżetu i wyborem miejsca.
Lista gości ma tendencję do wydłużania się w trakcie przygotowań. Dlatego jak najwcześniej przygotujcie listę wszystkich osób, które chcielibyście zaprosić i o to samo poproście rodziców.

Możliwości finansowe

Możliwości finansowe nie są, a nawet nie powinny być równe budżetowi. Zakładany budżet jest przeważnie niższy niż kwota, którą możecie wydać. W trakcie przygotowania ślubu i wesele możecie rewidować wysokość budżetu, decydując się na zakup droższej lub tańszej usługi, rezygnując z jednych składników lub dodając inne – zawsze jest to jednak w ramach waszych możliwości finansowych.

Styl

Styl jest charakterystyczny dla każdego z nas. Ślub i przyjęcie są dobrą okazją, aby pokazać, jaki jest wasz styl. To wyraz tego, co czujecie, co wam się podoba, co jest dla was ważne. To także akt kreacji. Jako twórcy przyjęcia dobieracie te elementy, które są dla was istotne i łączycie je w spójną stałość. Pokazanie innym osobom waszego wnętrza daje gościom możliwość zbliżenia się do was. Nie bójcie się wyrazić siebie. I nie dajcie sobie narzucić przez kogokolwiek z zewnątrz rozwiązań, które wam nie odpowiadają. Musicie się czuć komfortowo na własnym przyjęciu.

Zastanówcie się, jaki ma być wasz ślub i przyjęcie – poniższe zagadnienia ułatwią wam wypracowanie własnej wizji.

  • Przypomnijcie sobie śluby, przyjęcia, imprezy, w których uczestniczyliście, o których słyszeliście lub takie, które oglądaliście na filmach. Co wam się w nich podobało? A co wam nieodpowiadało: wybór miejsca, catering, oprawa muzyczna?
  • Jaka jest idealna pora roku na ślub? Dlaczego?
  • Kiedy myślicie o Waszym ślubie, to wyobrażacie sobie uroczystość, która jest:
    – Kameralna i rodzinna
    – Wielkie przyjęcie z mnóstwem gości
    – Obiad z rodziną i niezobowiącujaca impreza ze znajomymi
    Wypiszcie po trzy argumenty, dlaczego wybraliście dane rozwiązanie i po jednym argumencie, dlaczego nie wybraliście pozostałych. Taki sposób pomoże wam zastanowić się, jaki jest rzeczywisty powód danej decyzji. W przypadku, kiedy dwie osoby mają różne oczekiwania, łatwiej jest zrozumieć ich motywację i uzgodnić kompromis.
  • Dokończcie zdanie „Chcielibyśmy, aby nasi goście na weselu poczuli, że:….”
  • Jak opisalibyście swój ślub i wesele w dwóch zdaniach.
  • Czego zdecydowanie nie chcielibyście na swoim weselu?

Jeśli przemawiają do was różne style np. nowoczesny i minimalistyczny a zarazem tradycyjny, najpierw oszacujecie liczbę gości i budżet, wybierzcie miejsce i wówczas zdecydujecie jak powinien wyglądać wasz ślub. Wybór miejsca może podpowiedzieć wiele ciekawych rozwiązań.
Wybór stylu ułatwi wam na późniejszym etapie rozmowę z dostawcami. Wiedząc, jaki ma być efekt końcowy łatwiej wam będzie podjąć decyzję związane z wyborem poszczególnych elementów.

Priorytety

Zanim zaczniecie szukać miejsca ceremonii i przyjęcia oraz wybierać konkretnych dostawców, zadajcie sobie nawzajem kilka pytań dotyczących waszych wyobrażeń na temat ślubu. Siądźcie oddzielnie i sporządzacie swoją listę priorytetów. Wybierzcie trzy rzeczy, które są dla was najważniejsze, a następnie wspólnie je przedyskutujcie. Dzięki temu lepiej poznacie swoje potrzeby. Taka lista będzie stanowić dobry punkt wyjścia do dyskusji o ślubnych wydatkach.
Oceńcie i przypiszcie punktację wymienionym poniżej elementom, w zależności od tego, jaką wagę mają dla każdego z was oddzielnie. Jeżeli potrzebujecie dodatkowych punktów – dopiszcie je do ankiety. Przypiszcie „3” – każdemu najważniejszemu, „2” – tym, które mają dla was „średnią” wagę,  „1” – mało istotnym, „0” – tym, które wcale nie mają dla was znaczenia. Dodatkowo macie ograniczenie na maksymalną ilość punktów, które może rozdzielić – suma punktów nie może przekroczyć liczby pytań razy dwa. Porównajcie listy i skorzystajcie z nich, aby zaplanować przyszłe wydatki budżetowe.

Z przygotowanej i ocenionej listy niech każde z Was wybierze 3 do 5 najważniejszych dla niego punktów i posegreguje je według kolejności. Zastanówcie się jak możecie uzasadnić ten wybór.

NR PUNKTY
1 —————- PORA ROKU
2 —————- TERMIN/DZIEŃ TYGODNIA
3 —————- LICZBA GOŚCI
4 —————- CEREMONIA I MIEJSCE CEREMONII
5 —————- MIEJSCE PRZYJĘCIA
6 —————- JEDZENIE
7 —————- MUZYKA PODCZAS CEREMONII
8 —————- MUZYKA PODCZAS PRZYJĘCIA
9 —————- KWIATY
10 —————- ZAPROSZENIA I MATERIAŁY DRUKOWANE
11 —————- WYGLĄD I STROJE ŚLUBNE
12 —————- FOTOGRAF
13 —————- KAMERZYSTA
14 —————- INNE

Harmonogram

Aby wydarzenie okazało się sukcesem, krytyczny jest ciągły monitoring czy wszystko idzie zgodnie z zaplanowanym scenariuszem. Nawet najlepsze pomysły mogą okazać się porażką, jeśli nie zdążycie ich zrealizować na czas. W tym celu konieczny będzie kalendarz i szczegółowe rozplanowanie poszczególnych działań. Każde zadanie ma określony termin, w którym powinno zostać wykonane. Pozwoli wam to uniknąć wpadek i stresu. Najczęściej takie wpadki zdarzają się przy drobnych zdawałoby się detalach. Np. programy przyjęcia, które są drukowane w ostatniej chwili. Upewnijcie się, że znacie daty, do kiedy można odwołać pewne usługi bez ponoszenia kosztów. Jest to szczególne istotne, jeśli zmienia się liczba osób, dla których zarezerwowane są miejsca w restauracji czy pokoje hotelowe. Często jest data, do której można to zrobić bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Starajcie się uaktualniać harmonogram tak, aby nie pominąć żadnego detalu.
Niektórzy planują śluby ze sporym, nawet dwuletnim wyprzedzeniem, aby uzyskać pewność, że ich miejsce i dostawcy będę dostępni. Oczywiście ślub i wesele można zorganizować w o wiele krótszym terminie, ale pamiętajcie, że im bardziej zależy Wam na konkretnych dostawcach lub im bardziej ograniczony jest wasz budżet, tym wcześniej powinniście rozpocząć planowanie.

 

Fot. Fotolia, ©Rawpixel.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *